• Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
  • Cronquist Consult
Previous Next

Pilotuddannelse er god ledertræning

01.feb. 2018

 

Jeg er i gang med pilotudddannelsen PPL (A) hos Copenhagen Airtaxi i Roskilde. Det er en professionel skole med super dygtige instruktører. Jeg selv er ikke så dygtig endnu med kun ca. 12 blocktimer og lidt over 50 landinger - men det kommer med træning, træning og atter træning!

 

I december bestod jeg teorieksamen og forleden fik jeg mit radiocertifikat efter endnu en teoretisk og praktisk eksamen. Der skal læses og øves meget. Rigtig meget. Og det er fedt.

 

T.h. kan du se en lille 11 min. film om dagens lektion med lidt basis instrument-flyvning og nogle touch & go's. Beklager kameravinklen, men det var en test i dag - bliver bedre næste gang.

 

Ligesom så mange af de lederudviklingsforløb, som jeg har arbejdet med siden 1990, så handler det altid om at tage sin egen medicin. At turde erkende, at "jeg er uperfekt - ergo har jeg et potentiale". Så kan man lære noget. Når der er vilje, mod og dedikation.

 

Jeg lærer en masse både på det reflektoriske, motoriske og emotionelle plan, når jeg flyver. Helt i overensstemmelse med den udviklingsmetode, der anvendes her i HR Gruppens tre virksomheder, som vi kalder "3H": Hoved, hænder, hjerte.

 

Tanker farer gennem hovedet, når man skal huske at tilbagelæse vigtige informationer (som jeg kalder "kvittering") på radioen, fødderne skal arbejde sammen med hænderne for at kontrollere rorflader, og jeg kan mærke pulsen og nervøsiteten stiger - indtil jeg stille og roligt trækker vejret, fokuserer og gør det, som jeg har lært. Igen og igen. Fart, højde, kurs. Log. Check instrumenter. Rapporter. Flyv.

 

Vi øver os faktisk i at flyve liiiidt højere, end vingerne kan bære - eller rettere: Overskride den kritiske indfaldsvinkel, så der kommer et stall. Igen, ligesom i lederudvikling, så er det faktisk ikke fejlene vi lærer noget af, men følelsen af at kunne overkomme og rumme vores fejl, komme op igen og kæmpe videre. Ikke at give op - og finde et nyt potentiale.

 

Alt i alt kalder jeg summen af alle disse ting: Det indre beredskab. Et iboende kraftpotentiale i alle mennesker, som kan aktualiseres gennem både hård træning; mentalt, fysisk og følelsesmæssigt. På steder, hvor udsigt skaber indsigt. For mig er det sted lige nu lige under den der sky, som alle taler om - men få faktisk har været rigtigt i nærheden af.

 

Det er et smukt syn. Og god ledertræning. Det kommer jeg til at løfte sløret endnu mere for i f.m. implementeringen af det nyskabende koncept Leadership Elevation.

 

/CRO