Strategiudvikling og –implementering kan baseres f.eks. på Balanced Score Card (BSC) metodikken og/eller Osterwalder & Pigneurs (O&P) Business Canvas Model.
Der findes flere andre effektive modeller, som også kan kobles med eks. vores outdoor træning for blot at lære metoden at kende i praksis gennem konkrete teamøvelser - derefter anvende metoden på selve strategiudformningen. Se casebeskrivelse her med tre succesfulde virksomheder.
O&P er en særlig god til at visualisere både det interne og det eksterne perspektiv bundet sammen af en værdipakke i en forretningsplan med både omkostninger og profitmotor, når ydelsen el. produktet udsættes for konkurrence. Egner sig godt til medinddragelse af mellemledergruppen på et seminar, ikke mindst i f.m. produktudvikling og innovation.
Fordelen ved BSC er et sæt meget konkrete målepunkter, som anviser vejen og sammenhængen mellem de enkelte handlinger; en slags strategikort. Egner sig bedst til en arbejdsgruppe i den øverste ledelse, hvor man udover lidt individuel forberedelse etablerer det forkromede overblik på en konference.
En supplerende og ret vigtig tilgang er ”deep dive” metodikken med opsnapning af kundeværdi gennem lærings-loop. Det handler egentlig om at turde proto-type tidligt med afprøvning i specifikke segmenter og få stemmens kunde ind over i designfasen.
Vi har arbejdet med strategi-design og den svære kunst at eksekvere i flere succesfulde virksomheder. Kontakt os for et uforpligtende møde.